Kamila
16.11.2023 | 5min
Black Friday to dzień, w którym obowiązują w sklepach wyjątkowe promocje, wyprzedaże oraz atrakcyjne oferty. Święto największych okazji zakupowych zagościło w Europie już na dobre. Co lubimy kupować najczęściej i ile jesteśmy w stanie wydać podczas Czarnego Piątku? Jaka jest historia powstania tego zakupowego szaleństwa? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w naszym wpisie TransferGo.
Black Friday – geneza powstania
Tradycja Black Friday przywędrowała do Europy ze Stanów Zjednoczonych. Obchodzimy ją w czwarty Piątek przypadający zaraz po Święcie Dziękczynienia w USA. W tym roku wypada on 24 listopada.
Jest kilka teorii związanych z tradycją Czarnego Piątku. Jedna z nich nawiązuje do księgowego bilansu, a konkretnie praktyki zapisywania zysków i strat w księgach rachunkowych kolorami czerwonym i czarnym. Czerwony kolor oznaczał straty a czarny – zyski.
Inna teoria, głosi, że określenie Black Friday stosowali kierowcy autobusów oraz policjanci, mówiąc o powstałych korkach i tłumach ludzi w centrach handlowych.
Niektórzy uważają, że Czarny Piątek ma korzenie w tradycji wojskowej. Terminem Black Friday określano dzień, w którym żołnierze mogli korzystać z kantyny i odpoczywali przed intensywnym szkoleniem.
Warto podkreślić, że żadna z tych teorii nie została potwierdzona i wciąż geneza nazwy budzi wiele kontrowersji.
Black Friday w Polsce i innych krajach Europy
W różnych krajach skłonność konsumentów do oszczędzania i szukania okazji jest inna. W tym roku zakupy planuje 78% Polaków, w Szwajcarii ten odsetek wynosi 57%, Wielkiej Brytanii 64% natomiast w Niemczech 67%.
Black Friday to nie tylko okazja do zakupów, ale także doświadczenie zakupowe. Sklepy oferują różnego rodzaju konkursy, atrakcje czy darmowe próbki tworząc przy tym atmosferę radości i ekscytacji.
Jeśli chodzi o trendy zakupowe to dominują następujące towary:
- Odzież i obuwie dla dorosłych
- Perfumy i produkty do pielęgnacji
- Elektronika (smartfony, telewizory, laptopy)
- AGD
Wg danych z poprzednich lat, średni wydatek podczas BF w Europie wyniósł około 500 euro na osobę. Jednak z każdym rokiem zauważalny jest trend rosnący. Np. Niemcy deklarują, że wydadzą w tym roku o 22% więcej niż w poprzednim, z kolei Szwajcarzy o 19% więcej. W Polsce prawie 40% konsumentów zakłada, że będzie szukało promocji na produkty luksusowe.
W Niemczech Black Friday stał się powszechny w ciągu ostatnich kilku lat. Klienci tłumnie odwiedzają zarówno centra handlowe jak i tradycyjne, mniejsze sklepy. Oczywiście zainteresowaniem cieszą się także zakupy online. Często odwiedzanymi sklepami wśród Niemców są: Media Markt, Amazon.de czy Zara.
W Skandynawii Black Friday zyskuje coraz większą popularność. Skandynawowie również poddają się wyprzedażowym szaleństwom. Dla mieszkańców Szwecji, Norwegii czy Islandii jest to okazja do przedświątecznych zakupów. Wśród lubianych sklepów można wymienić: IKEA, Elkjop, Eymundsson, H&M czy Dustin Home.
W Polsce Black Friday cieszy się ogromną popularnością. Polacy tłumnie odwiedzają centra handlowe, chociaż duża część preferuje jednak zakupy online. Wśród znanych sklepów wymienić można tutaj: Empik, RTV Euro AGD czy Zalando.
Black friday a Cyber Monday
Black Friday głównie koncentruje się na zakupach w sklepach stacjonarnych, chociaż od pewnego czasu stał się również istotnym wydarzeniem online.
Cyber Monday, który następuję po BF jest zorientowany na zakupy online. Powstał on w odpowiedzi na rosnącą popularność zakupów w internecie.
Podczas Czarnego Piątku promocje obejmują szeroką gamę produktów, zarówno w sferze mody jak i sprzętu AGD.
Podczas Cyber Monday warto zwrócić uwagę na oferty związane z elektroniką, sprzętem technologicznym oraz usługami związanymi z technologią. Sprzęty takie jak: kamery, laptopy czy oprogramowanie często są dostępne w niższych cenach.
Pamiętajmy o zachowaniu czujności w sieci. Więcej o tym przeczytacie tutaj: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/promocje-na-black-friday-i-cyber-monday–zachowaj-czujnosc
Black Friday stał się globalnym wydarzeniem zakupowym. Nie tylko Amerykanie, ale i Europejczycy czekają na ten dzień z wielką niecierpliwością, bez względu na to czy będą to zakupy stacjonarne czy też online.
Jeśli chcesz przeczytać o najbardziej znanych polskich produktach spożywczych na świecie zapoznaj się z wpisem: