Coraz więcej osób, robiąc zakupy, kupuje więcej rzeczy, by na spokojnie zastanowić się nad zakupem w domu i zostawić tylko to, czego rzeczywiście chce lub potrzebuje. Dotyczy to zwłaszcza zakupów przez internet. Co zrobić, gdy chcemy zwrócić produkt, a sprzedawca się na to nie zgadza? TransferGo podpowie Ci, jakie prawa ma konsument przy reklamacji i zwrocie towaru.
Jakie prawa ma konsument przy zwrocie towaru w sklepie stacjonarnym
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku zakupu przez konsumenta towaru w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie jest zobowiązany do przyjęcia jego zwrotu. Dotyczy to sytuacji, w której klient po prostu zmienił zdanie. Inaczej mówiąc – jeśli klient zakupił w sklepie stacjonarnym rzecz, która nagle przestała mu się podobać, pracownik sklepu nie musi przyjąć zwrotu tej rzeczy. Sprzedawca ma obowiązek przyjęcia zwrotu tylko w sytuacji, gdy zakupiony przez klienta towar jest wadliwy – przyjmuje go na zasadzie reklamacji.
Jednak każdy sklep może wprowadzić swój własny regulamin zwrotów. Czyli może na przykład przyjąć, że klient ma prawo zwrotu towaru w terminie 30 dni od daty jego zakupu. Jako warunki zwrotu towaru sklepy zwykle podają:
- towar nie może nosić śladów użytkowania, musi posiadać oryginalne metki
- towar musi być nieuszkodzony
- zwracający musi przedstawić paragon zakupu.
Sklepy dostosowują regulamin do swoich potrzeb. Na przykład nie obejmują zwrotem produktów zakupionych na wyprzedaży lub czas na ich zwrot jest krótszy.
Reklamacja towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – rękojmia
Reklamacja uszkodzonego towaru może się odbyć na zasadzie rękojmi lub gwarancji. Przepisy dotyczące rękojmi mówią, iż rękojmia stanowi podstawę do złożenia przez konsumenta reklamacji w przypadku towaru posiadającego wadę fizyczną, widoczną już po zakupie. Pismo reklamacyjne należy skierować do sprzedawcy, a ten nie może odmówić jej przyjęcia.
Reklamacja towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – gwarancja
Gwarancja to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru, złożone przez przedsiębiorcę pełniącego rolę gwaranta. Warto pamiętać, że gwarancja w żaden sposób nie ogranicza uprawnień konsumenta, wynikających z rękojmi.
Jeśli właściwości zakupionego towaru odbiegają o tych określonych w gwarancji, konsument może zażądać:
- zwrotu pieniędzy za zakup
- naprawy uszkodzonego towaru
- wymiany towaru
- zapewnienia usług dodatkowych
Jakie prawa ma konsument przy zwrocie towaru kupionego przez internet
Przy zakupach przez internet konsument ma prawo do odstąpienia od umowy kupna. Może to zrobić w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru, bez podania przyczyny. Na odesłanie produktu konsument ma kolejnych 14 dni, a przedsiębiorca w ciągu 14 dni musi zwrócić mu pieniądze. Jeśli konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy.
Jak zwrócić towar kupiony przez internet?
Każdy sklep może mieć swoją procedurę zwrotu. Zazwyczaj należy o tym zamiarze poinformować sprzedawcę, najlepiej pisemnie. Można do tego wykorzystać formularz przygotowany przez dany sklep, albo użyć formularza z ustawy o prawach konsumenta. Bezpiecznie jest zachować kopię do celów dowodowych.
Towar można odpakować, by dokładnie go obejrzeć. Nie można zacząć go używać. Wskazane jest, by zwracana rzecz była zapakowana w oryginalne pudełko.
Jeśli masz problem ze zwrotem skupu, pomoc uzyskasz pod numerami Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16, prowadzonej przez Fundację Konsumentów, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00.
TransferGo
We’re here to make your life easier. Whether you’re paying bills, supporting family, helping businesses or dealing with emergencies—we want you to be able to make fast, low-cost money transfers safely and securely. Why? Because not so long ago, sending money was a nightmare.